Rehabilitacja metodą Vojty
Metoda opracowana przez neurologa Vaclava Vojtę oparta jest na wnikliwej ocenie diagnostycznej niemowlęcia w skład której wchodzi ocena spontanicznej motoryki dziecka, badanie reakcji ułożeniowych w przestrzeni oraz sprawdzenie jakości wybranych odruchów neurologicznych. Terapia bazuje na wyzwoleniu odruchowej lokomocji ( tj.odruchowy obrót,odruchowe pełzanie) poprzez ułożenie dziecka w określonej pozycji i stymulacji pracy mięśni w taki sposób żeby umożliwić dziecku stworzenie prawidłowych mechanizmów wyprostno- podporowych . Prawidłowa praca dziecka w podporze daje możliwość prawidłowej pionizacji i umożliwia samodzielne przemieszczanie się w przestrzeni, dla rozwoju psychosensomotorycznego dziecka jest to jedna z najważniejszych umiejętności, potrzebnych do samodzielnego odkrywania świata. Rodzice biorą aktywy udział w terapii wykonując ćwiczenia dobrane przez terapeutę w domu.
Więcej informacji na stronie Międzynarodowego Towarzystwa met. Vojty: vojta.com/pl/zasada-vojty/terapia-wg-vojty
Wskazaniami do prowadzenia terapii metodą Vojty u dzieci są :
- porażenie mózgowe,
- zaburzenia motoryczne będące skutkiem uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego (porażenie mózgowe, udar, SM i in.),
- porażenia obwodowe kończyn górnych i dolnych (np. porażenie splotu ramiennego, przepuklina oponowo-rdzeniowa, porażenie poprzeczne i in.),
- rozmaite choroby mięśniowe,
- schorzenia i ograniczenia funkcjonalne kręgosłupa, na przykład skrzywienie kręgosłupa (skolioza, kręcz szyi ),
- znaczące uszkodzenia ortopedyczne / traumatologiczne barków, ramion, bioder i nóg,
- jako terapia towarzysząca w przypadkach nieprawidłowego rozwoju stawów biodrowych (dysplazja, zwichnięcie),
- deficyty w zakresie oddychania, połykania i żucia,
- asymetrie ułożeniowe,
- zaburzania dystrybucji napięcia mięśniowego.
Rehabilitacja metodą NDT-Bobath
Metoda neurorozwojowa w której głównym badaniem diagnostycznym jest ocena motoryki spontanicznej dziecka. Na jej podstawie określony zostaje problem główny do którego dobierane są techniki fizjoterapeutyczne stworzone przez Berte i Karela Bobath. Mają one na celu poprawne odtworzenie wzorca ruchu dziecka nie zaburzając prawidłowego rozwoju. W terapii hamuje się nieprawidłowe i przetrwałe wzorce motoryczne , jednocześnie wzmacniając wzorce prawidłowe które dadzą dziecku możliwość zdobywania nowych umiejętności. Bardzo istotnym elementem w terapii NDT- Bobath jest dbałość o jakość wykonywanych czynności przez rodziców podczas codziennej pielęgnacji niemowlęcia oraz sposób w jaki dziecko jest karmione i zabawiane.
Więcej informacji na stronie Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów NDT-Bobath : ndt-bobath.pl/?page_id=65
oraz na stronie Międzynarodowego Instruktora met. NDT Bobath Zofii Szwiling: szwiling.com/dla-profesjonalistow/artykuly/czym-jest-ndt/
Wskazaniami do prowadzenia terapii metodą NDT Bobath u dzieci są :
- asymetria ułożeniowa i posturalna
- opóźnienia psuchoruchowe
- kręcz szyi
- zaburzenia dystrybucji napięcia mięśniowego
- dysplazja stawów biodrowych
- porażenie mózgowe
- choroby neurologiczne i mięśniowe
- uszkodzenia około porodowe tj . porażenie splotu ramiennego
- wady postawy i wady stóp
Diagnostyka metodą Prechtla
Jest to ocena rozwoju wzorców motoryki globalnej ( GM – general movements) dzięki której można ocenić stopień rozwoju neurologicznego dziecka urodzonego przedwcześnie. Ocenę wykonuje się w oparciu o 1h analizę ruchu dziecka nagraną w formie video. Nagrania powtarzane są w ściśle określonym czasie. Osoba przeprowadzająca diagnozę sporządza zestawienie kilku takich nagrań które ocenia. Na tej podstawie może ustalić możliwości niemowlęcia w zdobywaniu kolejnych etapów rozwoju neuromotorycznego oraz zasugerować wdrożenie terapii wspomagania rozwoju wczesnoniemowlęcego jeszcze na oddziale neonatologicznym.
Więcej informacji o metodzie Prechtla na stronie : general-movements-trust.info/51/papers
oraz na stronie Międzynarodowego Instruktora met. NDT Bobath Zofii Szwiling: szwiling.com/dla-profesjonalistow/artykuly/metoda-prechtla/
Wskazania diagnostyczne :
- Ocena wzorców motorycznych u dzieci urodzonych przedwcześnie do skończonegotrzeciego miesiąca życia dziecka.
Metoda Trójpłaszczyznowej terapii stóp dla niemowląt i dzieci wg Barbary Zukunft- Huber
Barbara Zukunft- Huber, stworzyła metodę korygująca nieprawidłowe ustawienie stopy wykorzystując prawidłowy, odruchowy i funkcjonalny rozwój stopy trwający przez pierwszy rok życia dziecka. Rozwój ten jest koordynowany przez OUN. W terapii wykorzystuję się zasady terapii manualnej połączone z bardzo ściśle ustalonym sposobem bandażowania dopasowanym do wady stopy.
Wskazaniami do prowadzenia terapii stóp metodą trójpłaszczyznową są dzieci ze stopą :
- stopa końska
- stopa szpotawa
- stopa końsko- szpotawa
- stopa serpentynowa
- stopa sierpowata
- stopa płasko-koślawej
- stopa piętowa,
- ograniczenie ruchomości w obrębie stawów biodrowych
Więcej informacji na temat Barbary Zukunft- Huber na stronie : zukunft-huber.de/prav.php?hnaviid=8
Metoda INPP
Metoda diagnostyczna wykrywająca niedojrzałość neuromotoryczną której skutkami są problemy w uczeniu się , funkcjonowaniu emocjonalnym i behawioralnym. Polega na przeprowadzeniu testów sprawdzających stopień integracji odruchów neurologicznych u dzieci i dorosłych. Na podstawie wyników testów terapeuta dobiera zestaw ćwiczeń do codziennej pracy w domu z dzieckiem.
Metoda opracowana przez dr Petera Blythe w Wielkiej Brytani .
Więcej informacji o metodzie INPP na stronie : inpp.pl/informacje_dla_rodzica-174.html
Wskazaniami do diagnozy / terapii metodą INPP są dzieci z:
- obniżoną zdolność koncentracji i utrzymywania uwagi
- zaburzeniami koordynacji ruchowej i równowagi ( na rowerze, podczas pływania, zabaw ruchowych itp.)
- nieustaloną lateralizacją,
- chorobą lokomocyjna,
- nieumiejętnością usiedzenia w miejscu,
- nieumiejętnością milczenia,
- trudnościami w nauce czytania,
- trudnościami w nauce pisania,
- trudnościami w nauce matematyki (pomimo normy intelektualnej),
- trudnościami z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami,
- obniżoną koordynacja wzrokowo-ruchową,
- problemami z mową i artykulacją,
- zaburzeniami integracji sensorycznej,
- rozbieżnościami pomiędzy pracami pisemnymi i wypowiedziami ustnymi,
- nieprawidłową pozycją podczas siedzenia,
- problemami z utrzymaniem moczu w nocy powyżej 5-go roku życia,
- lękami.
Metoda Integracji odruchów neurologicznych wg Masgutowej
Jest to metoda diagnostyczna i terapeutyczna oparta na rozwoju odruchów neurologicznych , która ma na celu wykryć zaburzenia w schemacie danego odruchu lub jego przetrwały charakter. Poprzez ćwiczenia prawidłowego wzorca odruchu neurologicznego aktywizowane są mechanizmy samoregulacji ośrodkowego układu nerwowego.
Więcej informacji o Neurostruktralnej integracji schematów odruchów na stronie : masgu.com/neurostrukturalna-integracja-schematow-odruchow/
Wskazania do terapii metoda integracji odruchów wg . Masgutowej obejmują dzieci z :
- zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADD, ADHD),
- opóźnionym rozwojem psychomotorycznym i umysłowym,
- autyzmem, spektrum autyzmu lub zespołem Aspergera,
- trudnościami w nauce, głęboką dysleksją i dysgrafią,
- przejawami zachowania agresywnego,
- emocjonalną niestabilnością,
- problemami z koncentracją, dokuczającymi lękami i fobiami,
- zaburzeniami mowy,
- FAS.